Miloš Štefanovský, Marián Vanderka, Iľja Číž, Tomáš Mihálik, Martin Beneš
Judo

Miloš Štefanovský
stefanovsky@fsport.uniba.sk
FTVŠ UK Bratislava, Katedra gymnastiky
Rok uverejnenia: 2009

Túto publikáciu si môžete zakúpiť v kníhkupectve Martinus.

   Džudo je v súčasnosti dynamický úpolový šport, ktorý má svoje pevné miesto v programe hier letnej olympiády od roku 1964. Od času, kedy boli v džude vytvorené pravidlá súťaženia, začali ľudia vnímať džudo aj ako športový výkon. Dnes, najmä vdaka vedeckým prístupom vieme, že tento výkon je pomerne zložitý a je tvorený viacerými faktormi. Mám na mysli hlavne faktory, akými sú kondícia, technika, taktika, psychika, stravovanie, hydratácia, úprava hmotnosti, regenerácia a dalšie. Predstavte si tieto faktory ako poháre, do ktorých môžete nalievať vodu.
   Koľko vody by ste naliali napríklad do pohára technika? Môžete z tohto pohára piť plné dúšky vody, alebo tam máte len pár kvapiek? A čo pohár s kondíciou? Ste dostatočne rýchly a silný na džudo? Koľko viete o úprave hmotnosti a o strečingu? Ktoré z vašich pohárov musíte ešte naplniť, aby ste dosiahli svoje maximum na súťaži?

   Tréneri a ich zverenci by sa mali pozerať na faktory športového výkonu spoločne, pričom tréner vystupuje v úlohe pomocníka a radcu, ktorý udržuje každodennú rovnováhu medzi naplňaním pohárov a ich vyprázdňovaním. Musia tiež poznať, ktoré z pohárov je potrebné ešte naplniť. Pretekár by ich mal "naplňať a piť" svojou každodennou tréningovou prácou.

   Nech už je váš pohľad na džudo z pozície trénera alebo športovca, verím, že táto kniha vám môže poradiť ako niektoré z pohárov správne naplniť. Je predovšetkým o tréningu džuda a prináša môj osobný pohľad a pohľad spoluautorov na súčasný tréning. Je taktiež syntézou vedeckých poznatkov a vlastných skúseností a ponúka odpovede na niektoré problémy, ktoré vás ako trénera, či pretekára môžu zaujímať.

Autor

Obsah publikácie
  1 ROZOHRIATIE A ROZCVIČENIE V DŽUDE

  2 TRÉNING DETÍ, MLÁDEŽE A DOSPELÝCH
      2.1 Tréning prípraviek
      2.2 Tréning pokročilých
      2.3 Tréning dorastencov a juniorov
      2.4 Tréning seniorov
      2.5 Príklady tréningových jednotiek

  3 RANDORI
      3.1 Charakteristika randori
      3.2 Členenie randori
        3.2.1 Randori v I. fáze - prípravné obdobie
        3.2.2 Randori v II. fáze - predsúťažné obdobie
        3.2.3 Randori v III. fáze - súťažné obdobie

  4 SILNÝ A RÝCHLY DŽUDISTA - AKO NA TO?
      4.1 Základné pojmy
      4.2 Adaptačné mechanizmy na silový tréningový podnet
      4.3 Rozvoj silovo - rýchlostných schopností so zameraním na výbušnosť, maximálny výkon a rýchlu silu
      4.4 Periodizácia rozvoja silových a silovo - rýchlostných schopností
      4.5 Ako trénovať silovo - rýchlostné schopnosti?
      4.6 Posilňovanie vo dvojici

  5 STRAVA, PITNÝ REŽIM, ÚPRAVA HMOTNOSTI A DOPLNKY VÝŽIVY
      5.1 Základné pojmy a východiská
      5.2 Regeneračná výživa
        5.2.1 Doplnenie energetických zásob po tréningu a výkone
      5.3 Úprava telesnej hmotnosti v praxi a jej vplyv na výkon a zdravie
        5.3.1 Stratégie správnej redukcie telesnej hmotnosti
      5.4 Vzdelávací plán
      5.5 Príkladové štúdie stravovania džudistov
      5.6 Doplnky výživy používané v džude

  6 ZRANENIA V DŽUDE
      6.1 Úrazy podľa anatomickej lokalizácie a ich rehabilitácia

  7 STREČING PO TRÉNINGU A VÝKONE